Aangesloten bij Nederlands Genootschap voor Sportmassage

Sportmassage/Blessurepreventie

Sportmassage wordt vooral preventief en ter voorkoming van blessures toegepast. Gericht op het herstel van vermoeide, pijnlijke en overbelastte spieren. Die kunnen ontstaan na het beoefenen van sport, een blessure of (zwaar) werk. Sportmassage is bijzonder effectief bij nek-, schouder- en rugklachten, pijnlijke armen, handen, benen en voeten.

Sportmassage is dus niet alleen geschikt voor sporters, maar voor iedereen.

Regelmatige massage kan een bijdrage leveren aan betere (sport)prestaties en een sneller herstel tussen trainingen en wedstrijden bewerkstelligen. Eventuele blessures zullen eerder ontdekt en behandeld kunnen worden, waardoor blessureleed tot een minimum beperkt kan worden.
In periode van vakantie of trainingsstop kan sportmassage helpen het lichaam in conditie te houden.

Kramp, spierpijn, vermoeidheid en stijfheid van spieren zijn symptomen van overbelasting. Een sportmassagebehandeling kan voorkomen dat overbelasting dusdanige vormen gaat aannemen dat het gaat belemmeren bij dagelijkse bezigheden. Door diverse massagetechnieken, rekoefeningen, ondersteunende bandages/tapes wordt het lichaam gestimuleerd om afvalstoffen af te voeren en wordt het herstellende vermogen van het lichaam gestimuleerd. Daarnaast kan ik tips en adviezen geven, die toegepast kunen worden tijdens het sporten, werk of andere dagelijkse bezigheden, zodat de kans op blessures of het terugkomen van klachten verminderd wordt.

Massagepraktijk Veenendaal geeft graag een passend advies om lekker en beter in je vel te zitten en goed te blijven presteren. Hierbij maakt het niet uit of er 1 uur of 10 uur per week wordt sport.

Bindweefselmassage

Is een belangrijke aanvulling op de Sportmassage, want soms kunnen afwijkingen in het weefsel ontstaan door ziekte of (geestelijke) overbelasting, niet direct plaatselijk behandeld worden, maar wel indirect via bepaalde zenuwreflexen. Storingen in het weefsel kunnen zich aan de oppervlakte van het lichaam (de huid) uiten in de vorm van bindweefselzones. Dit zijn plaatsen waar de huid er anders uit ziet en minder verschuifbaar/oppakbaar is. Om te bepalen of deze massagevorm effectief zou kunnen zijn bij de behandeling van klachten, moet dan ook eerst onderzocht worden of er actieve bindweefselzones aanwezig zijn. Dit gebeurt middels kijken naar en voelen van de huid (voornamelijk op de rug) en het stellen van gerichte vragen over de gezondheidstoestand.
Als blijkt dat er inderdaad actieve zones zijn, wordt in overleg een behandelplan opgesteld.

Stoelmassage

Is een preventieve massage van 15 tot 20 minuten, die wordt gegeven op het hoofd, de nek, schouders, armen, handen, rug en bekken met als doel het bevorderen van de circulatie, waardoor het zelfgenezend vermogen van het lichaam wordt gestimuleerd. Zeer geschikt voor mensen die lang in dezelfde houding werken en last hebben van aan RSI gerelateerde klachten.
De grote voordelen van Stoelmassage zijn dat het over de kleding heen gegeven wordt, kort duurt, maar zeer effectief is en dat de houding op een speciale massagestoel erg comfortabel is.

Voorafgaand aan de eerste behandeling wordt een korte screening gedaan om te kunnen bepalen of je wel een stoelmassage mag ondergaan.

Niet geschikt voor zwangere vrouwen of vrouwen die bezig zijn zwanger te worden

Manuele Lymfedrainage massage

Manuele Lymfedrainage (MLD) is een massagetechniek die het lymfestelsel activeert. Het doel van deze massage is dit uiterst

essentiële afvoersysteem te zuiveren en te regenereren om zo het menselijk lichaam te versterken.

In tegensteling tot veel andere vormen van massage bestaat MLD uit een lichte aanraking van de huid en de direct daaronder

liggende weefsels. De zachte, schuivende en pompende bewegingen versterken de stroming van de lymfe door het lichaam. MLD voelt weliswaar zacht aan, maar het effect op de afvoer van opgeslagen afvalstoffen is groot.

Als in het menselijk lichaam een stagnatie in het lymfesysteem optreedt, zal er geen goede doorstroming zijn van het lichaamsvocht. Zo ontstaan niet zichtbare en zichtbare oedemen. Deze oedemen kunnen de oorzaak zijn van fysieke en mentale klachten. De klachten kunnen zeer verschillend zijn, van hoofdpijn of concentratieproblemen tot orgaanklachten. In al deze gevallen is MLD volgens de methode Vodder toepasbaar.

Manuele Lymfedrainage is toepasbaar bij zeer veel klachten.

Zo behandelen wij onder andere mensen met:

Zwellingen (oedeem); bv lymfeoedeem, zwellingen na een ongeval of na een operatie.

Andere klachten kunnen zijn o.a.:

- verstuikingen

- bloeduitstortingen

- spierpijnen en spierletsels

- dystrofieën

- reuma (ontstekingen)

- klachten aan het zenuwstelsel; migraine

- klachten als gevolg van stress; bv slapeloosheid

- concentratieverlies, constipatie, diarree, hoofdpijn

- keel-, neus- en ooraandoeningen.

Medical Taping

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werd destijds een tapemethode ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel zijn om gezondheid te behouden of te herstellen.

De achterliggende gedachte is dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur, welke weer effect heeft op herstel/vermindering van diverse klachten en aandoeningen. Gebleken is dat ten opzicht van de conventionele tapetechniek ongeveer de helft van de hersteltijd nodig is wanneer het Medical Taping Concept wordt toegepast.

Medical Taping kan o.a. toegepast worden bij:
- nek en schouderklachten, spanningshoofdpijn

- frozen shoulder, lage rugpijn

- tenniselleboog

- houdingscorrectie

- bekkenscheefstand, bekkenverwringing

- knie- en heupklachten, enkelproblemen

- aandoeningen Achillespees
- behandeling van pijnpunten
- littekens en hematomen (blauwe plekken)
menstruatieklachten
- verkoudheid
- migraine

- hooikoorts

Hotstone massage

Zoals het woord al zegt is een Hotstone massage een massage met hete stenen. De stenen hebben een temperatuur van ongeveer 45 tot 50 graden. De stenen die gebruikt worden, zijn afgeronde basaltstenen. Er wordt zowel met handen als met stenen gemasseerd. Door de combinatie van warmte en beweging kan er dieper in het spierweefsel gewerkt worden, dat de massage effectiever maakt. Een Hotstone massage draagt hiermee bij aan een positief zelfherstel van het lichaam, het helpt afvalstoffen af te voeren, draagt bij aan het ontgiften van het lichaam, stimuleert de organen en brengt het lichaam in balans.